HuiswerkKamer

Jongste en oudste begeleider vertellen over hun werk als vrijwilliger

Leerlingen die thuis niet terecht kunnen voor hulp bij het plannen van huiswerk, met een moeilijke wiskundesom of met een bemoedigend gesprekje na een tegenvallend cijfer: voor hen is een programma als de HuiswerkKamer. Onze jongste én oudste begeleider van de HuiswerkKamer stellen zich graag voor.

Lodewijk Kallenberg (75 jaar) is sinds half september actief als begeleider in de HuiswerkKamer. Hoe hij daarbij kwam? ‘Ik las een column in het Leidsch Dagblad over onderwijskansen in coronatijd en dat veel kinderen

nu – ook in Leiden – meer dan ooit in de knel komen met leren. Dat ging me aan het hart en ik besloot uit te zoeken hoe dat nu zat. Via-via kwam ik bij JES uit en besloot zelf ook iets te gaan bijdragen.’

Lodewijk hoorde over de verschillende programma’s waarmee JES kinderen ondersteunt. ‘De HuiswerkKamer sprak me het meeste aan. Ik was tot mijn pensionering hoogleraar toegepaste wiskunde, hier op de universiteit, en het leek me wel een mooi idee om mijn onderwijservaring in te zetten in dit programma.’

‘Het geeft me voldoening om de kinderen te helpen met rekenen en wiskunde. In de andere vakken ben ik minder thuis, maar ook daarmee kom ik best een eind. Concluderen dat mijn inspanningen effect hebben, daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik heb wel de indruk dat de kinderen het prettig vinden dat ik er ben.’

Het werken in coronatijd is niet altijd makkelijk. ‘Samen in een lesboek kijken is met 1,5 meter afstand wel een uitdaging. Ook is het voeren van gesprekjes niet altijd eenvoudig. Maar toch hebben verschillende leerlingen en ik wel gezamenlijke interesses, zoals voetbal.’

Werkstudent Tim Assmann (22) is nu zo’n 1,5 jaar verbonden aan de HuiswerkKamer in Leiden Noord. Hij weet nog goed waarom hij destijds besloot te reageren op de oproep voor begeleiders.

‘Toen ik op de middelbare school zat, kreeg ik zelf huiswerkbegeleiding. Daar heb ik veel aan gehad. Ik vond het altijd al heel oneerlijk dat je dit alleen kan krijgen als je ouders het kunnen betalen.

Toen mijn moeder me de oproep voor begeleiders voor de HuiswerkKamer liet zien, hoefde ik niet lang na te denken!’ Tim voelt zich er inmiddels als een vis in het water. ‘Het helpen met het plannen en maken van het huiswerk is leuk om te doen en heel belonend. Als een leerling komt vertellen dat hij of zij een goed punt heeft gehaald voor een geschiedenistoets waar we samen aan hadden gezeten, dan word ik daar echt blij van.’

De HuiswerkKamer biedt ook andere activiteiten aan, zoals debat, muziek en sport. Dit juicht Tim toe. Vanwege het leerzame karakter ervan, maar ook om een andere reden. ‘We gingen een keer naar het nieuwe Naturalis, met kleine groepjes leerlingen. Dat vonden ze geweldig. We hebben er veel gekletst met elkaar, over van alles. In zo’n setting realiseer ik me dat we echt een band hebben opgebouwd de afgelopen tijd.’

Tim vertelt zijn leerlingen ook graag over zijn eigen zoektocht met leren. ‘Ik loop als student natuurlijk ook tegen dingen aan en dat deel ik wel eens. Het is zo mooi om te zien hoe ze dan met me meedenken en met oplossingen komen. Ook vertel ik hen over wat mij drijft in mijn studie. Dat ik laat zien wat mij motiveert, maakt dat ze ook over zichzelf gaan nadenken. Je ziet soms gebeuren dat dat hun mindset erdoor verandert.’

Leerlingen die vorig jaar in groep 8 zaten en nu brugklasser zijn, heeft Tim zien opbloeien. ‘Leerlingen die eerst heel veel moeite hadden met het maken van een samenvatting, of die pas een dag voor een toets begonnen met leren, pakken het nu echt beter aan. Als ik dat weer merk, dan stap ik na afloop echt met een geluksgevoel weer op mijn fiets naar huis!’